Inte OK!

Ni har säker hört om det här med att på en skola fick man inte vara pepparkaksgubbe/gumma (i Laxå - Kanalskolan) det vart ett väldans prat om det och jag tycker att det också är fel. När jag var liten så fanns det pepparkaksgubbar/gummor och jag tror ingen tog illa upp om det, pepparkakan är ju en del av julen liksom.
 
Sen så igår när jag var med Linnéa så kollade hon in på Aftonbladet och så stog det om Kalle Ankas jul, att de har klippt bort korta sekvenser av den mörka dockan, ljusa dockan och juden. Jag blev väldigt små arg över det, hallå liksom de har alltid varit så i alla år och jag och säkert ingen annan tagit illa upp om det? 
De som är mörka, ljusa eller en jude de tar ju jätte illa upp att man inte vill visa upp dem, de är ju också människor!
Så jag tycker att allt detta är så löjligt, att Disney klipper bort det. Även om de vill anpassa andra länder.
Men Kalle Anka är en stor tradition och vari det i flera år och nu blir det som att de ska ändrar på det.
 
Nej man blir bara sur över detta och jag förstår inte varför allt detta ska komma nu?! Det kunde liksom ha kommit för några år sedan allt detta. Väldigt rasistiskt börjar det bli nu, jag är då verkligen inte rarsistisk fast jag kommer ju från Vietnam men jag har bott i Sverige i alla mina år sen jag var bebis och är så svensk som man kan bli, förutom mitt utseende. Så jag tycker att våra traditioner ska få stå kvar!
 
Ni kan läsa mer om detta här: http://www.svt.se/kultur/film/disney-censurerar-i-kalle-ankas-jul
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0